בשופיפיי קהילה היא שם המשחק – איך נבנה אחת כזו?

על מנת להצליח למכור בחנות עצמאית, צריך לדעת להתחרות בזירות המסחר הגדולות ובמותגים הגדולים שפועלים בנישה שלכם.

כדי להצליח להתחרות בענקי המכירות האלו, צריך לנקות בשיטה שבה קשה להם לנקוט, ולבחור בדרך שתהייה שונה במקצת מהדרך אותה בחרו זירות המסחר הגדולות, איביי ואמזון.

הרי יש בינינו הבדלים לא קטנים, ויש להם יתרונות מאוד משמעותיים עלינו. לכן עלינו לדעת לייצר יתרונות משלנו ובעצם להצליח למכור. למרות שזירות אלו פועלות באותו השוק כמונו, נצטרך להצליח לייצר רווחים שיהפכו אותנו, ביום מן הימים, למותג גדול שבו חנויות קטנות רוצות להתחרות.

אז מה הסוד, ואיך עושים את זה? למען האמת, את התשובה לשאלה הזו כבר נתנו בכותרת – קהילה.

מה זה אומר לבנות קהילה? זה אומר לרכז את קהל היעד שלנו אל האתר שלנו, אל החנות הקטנה שלנו, ולייצר לו שם מוקד עניין שהוא מעבר למוצרים עצמם – אם בצורת מידע, אם בצורת ערך מוסף, ואם באמצעות תקשורת בין הלקוחות.

השאלה הגדולה היא – איך עושים את זה? אז בשביל זה יש כמה עקרונות שאחריהם כדאי לעקוב.

עיקרון מספר 1 – הערך המוסף

לכל עסק חייב להיות ערך מוסף שמבדיל אותו מכל העסקים סביבו. הערך המוסף יכול לבוא לידי ביטוי במכירת מוצרים זולים ואפילו במחיר קבוע לכל המוצרים (רשת קופיקס לדוגמה), הוא יכול לבוא לידי ביטוי בשירות לקוחות מצוין (אמזון לדוגמה) וכדומה.

הערך המוסף הזה, הייחוד שלכם, הוא מה שימשוך אליכם לקוחות שוב ושוב. איך אפשר לייצר ערך מוסף באינטרנט? אפשר לומר שפה זה אפילו קל יותר מאשר בכל מקום אחר.

אחת השיטות הנפוצות ביותר, שגם הוכיחו את עצמן עד כה, הוא הפצת ידע בתחום הרלוונטי אליכם. אפשר אפילו לומר שאם אין לכם מאגר ידע כזה בחנות אתם ממש פוגעים בערך שהחנות שלכם נותנת. איך תייצרו מאגר כזה?

כתבו מאמרים עם מידע שרלוונטי לנישה שלכם ופרסמו אותם בבלוג שלכם. תוכלו גם לבקש מהלקוחות שלכם לרשום ולפרסם את המאמרים שלהם (תוך מתן קרדיט) אצלכם באתר.

כדי למשוך לקוחות שמעולם לא ביקרו באתר שלכם, תצטרכו להציע להם משהו שלא כל אחד יכול להציע, וכדאי שהוא גם יהיה בחינם. מאמרים מקוריים שלכם, או של הלקוחות הקיימים שלכם, עונים בדיוק על הצורך הזה.

עיקרון מספר 2 – לקוחות מחפשים לקוחות

לקוחות רוצים שתהייה להם גם את האפשרות לדבר אחד עם השני, לספר על השימוש שלהם במוצר וכדומה. אפשר אפילו לומר, קצת בגסות, שאתם לא מעניינים את הלקוחות שלכם, אלא הלקוחות שלכם מעניינים את הלקוחות שלכם.

פה בעצם נוצרת ממש הקהילה. כאשר לקוחות מדברים אחד עם השני, מייעצים אחד לשני וחווים דעתם בפומבי, הם מרגישים חלק מקהילה. התקשורת הזו מייצרת קבוצה ומאפשרת להם להרגיש חלק.

כאשר הלקוחות מרגישים חלק הם חוזרים, כי הם אוהבים את המקום הזה שאתם מעניקים להם. איך תייצרו כזו תקשורת? הדרך הטובה ביותר היא לפתוח פורום באתר שלכם בו הלקוחות יוכלו לחוות את דעתם ולכתוב על חוויותיהם בתחום הרלוונטי לאתר.

כמו כן, אם תכניסו מערכת של פידבקים על מוצרים באתר, תיצרו מקום בו הלקוחות יכולים להביע את דעתם, ותשיגו הוכחה חברתית ללקוחות הבאים שיגיעו לאתר שלכם.

עם הזמן, הלקוחות בכלל ישכחו שהם לא בעלי האתר, והם ינסו לקדם אותו בעצמם ולתרום לקהילה. בשלב הזה כל מה שתצטרכו לעשות זה לכוון, ולמנוע מגורמים עויינים לפגוע בקהילה הנהדרת שיצרתם.

עיקרון מספר 3 – אירועים קהילתיים

אחרי שהקהילה עומדת, הם כבר ירצו משהו שיכול אפילו לצאת מגבולות האינטרנט, או שימשוך אותם שוב ושוב חזרה אל החנות שלכם. לשם כך, תמיד תוכלו לייצר אירועים קהילתיים.

אירוע קהילתי לא חייב להיות פיזי, הוא יכול גם להתקיים באינטרנט. לדוגמה – וובינר עם הדרכה מיוחדת על נקודה מסוימת בתחום שלכם. תוכלו גם אולי אפילו לייצר תחרות – מי כותב את המאמר הטוב ביותר, או מצליח להשיג יותר שיתופים לפוסט שקשור לקהילה שלכם.

אולי אפילו יותר טוב מאלו – תוכלו לייצר תכנית שותפים. לדוגמה, תודיעו לקהילה שלכם שאתם עומדים להשיק מוצר חדש וכל מי שימכור את המוצר הזה דרך הקישור שלו, יקבל 10 נקודות באתר, כל נקודות תהייה שווה לסכום מסוים בדולרים שיוכלו לנצל לקנייה באתר. איך בדיוק תעשו את זה? טוב, אלו כבר פרטים טכניים שכדאי לברר.

אם תחליטו ליצור מפגש פיזי של הקהילה שלכם, אתם אפילו לא חייבים להגיע ויכולים למנות מישהו מתוך הקהילה למוביל המפגש. כמובן שזה צריך להיות לקוח שזיהיתם כאוהד, חזק בתחום וחזק בקהילה. לקוח כזה מהר מאוד יוכל אפילו להנהיג את הקהילה בשבילכם.

מה הבעיה? לא תמיד הלקוח הזה ישאר נאמן לכם, ואתם תצטרכו לשמור עליו קרוב. איך עושים זאת בדיוק? את זה אנחנו נשמח לשמוע מכם.

עיקרון מספר 4 – להתחיל

למען האמת, שלושת העקרונות הראשונים הם החשובים והם אלו שצריכים להנחות אתכם בדרככם קדימה. העיקרון הרביעי הוא די פשוט – התחילו כבר עכשיו. כתבו, פרסמו וצרו תשתית מדהימה לקהילה על מנת שלאט לאט, יהיו לכם יותר ויותר לקוחות חוזרים.

ואולי בעצם כבר הצלחתם לבנות קהילה? שתפו את הקהילה שלנו, כאן בביזאופ, בהצלחה שלכם – איך אתם בניתם קהילה כזו? מחכים לשמוע מכם בתגובות.

אין תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *